Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Wednesday, February 6, 2019

ប្រធានបទទី១០ ខឹងខុស ខឹងខូច ខឹងខាត

ប្រធានបទទី១០ សុភាសិត​មួយ​ពោលថា «​ខឹងខុស ខឹងខូច ខឹងខាត» ចូរពន្យល់​។

ន័យអត្ថានុរូប (ន័យចំ)

«ខឹង» ធ្វើ​ឲ្យ​មនុស្ស​គិតខុស «ខឹង»​ ធ្វើ​ឲ្យ​បាត់បង់​អ្វីៗ​ដែល​នៅ​ជុំវិញខ្លួន «ខឹង» មិនចំណេញ​អ្វីមក​វិញ​ឡើយ គឺ​មាន​តែ​គំនុំ និងសេចក្ដីសោកស្ដាយប៉ុណ្ណោះ។ តាមរយៈ​សុភាសិត​ទាំងមូល​ចង់អប់រំថា មនុស្សគ្រប់គ្នា​គួរគប្បី​ តាំង​ចិត្ត​ឲ្យ​ស្ថិត​នៅ​ក្នុង​ទី​ស្ងប់​ ចេះ​រំងាប់​សេចក្ដី​ក្រោធ មិន​សម្រេច​ចិត្ត​ពេល​មាន​កំហឹង​ឡើយ គួរ​ចេះ​អត់ឱន អធ្យាស្រ័យ​ មិន​យកកំហឹងទល់​កំហល់ បើ​មិន​ដូច្នោះ​ទេ នឹងគ្មាន​សេចក្ដីសុខ​ឡើយ​។


សេចក្ដីអធិប្បាយ
            កំហឹងរមែង​នាំ​មក​នូវ​សេចក្ដី​វិនាស​ បន្សល់​វិប្បដិសារី ហើយ​មិន​ទទួល​បាន​ផល​ចំណេញ​អ្វី​ឡើយ​ គ្រប់​កិច្ចការ​ទាំង​ឡាយ ទាល់​តែតាំង​ចិត្ត​ឲ្យ​ធ្ងន់​ នឹងន​ ទើប​អាច​សម្រេច​លទ្ធផល​បាន​។ ដើម្បី​ជាក្រៀន​ប្រៀនប្រដៅ​បន្ថែម​ ទើប​មាន​សុភាសិត​មួយ​ក្រើន​រំឭក​ថា «​ខឹងខុស ខឹង​ខូច​ ខឹ​ង​ខាត»​
            តើ​ទស្សនៈ​ប្រធាន​នេះ​បាន​បង្រៀន​អ្វីខ្លះ​ចំពោះ​កុលបុត្រ​កុលធីតា​ខ្មែរ?
            ដើម្បី​ឲ្យការ​ស្រាយ​បំភ្លឺ​កាន់តែ​ពិស្ដារ​នោះ​ គួរ​គប្បី​យល់​នូវពាក្យ​គន្លឹះ​ជាមុន​សិន​ ដូចជា «ខឹង​»​ ជា​អារម្មណ៍​ពុះ​កញ្ជ្រោល​ មិន​នឹង​ន ចិត្តស្រាល​ ចំណែកឯ «​ខុស» គឺ​អ្វីដែល​មិន​ត្រូវ​ រីឯ «​ខូច»​ បាន​ន័យ​ថា ដែល​មិន​អាច​ប្រើ​ការ​បាន មិន​អាច​ដំណើរ​ការ​បាន​ មួយ​វិញ​ទៀត​ «​ខាត»​​ សំដៅ​ដល់​អ្វី​ដែល​បាត់​បង់​ មិន​ចំណេញ​។ ជារួម​មក ភាព​ឆេវ​ឆាវ​ ពុំ​ផ្ដល់​សេចក្ដី​សុខ​ដល់​មនុស្ស​ឡើយ​ គឺ​មានតែ​បាត់បង់​ប៉ុណ្ណោះ។
            បុគ្គល​ទាំងឡាយ​ណាដែល​ខ្វះ​ពិចារណា​ ចិត្ត​មិន​ធ្ងន់​ សម្រេច​ចិត្ត​ភ្លាម​ៗ​គ្រា​ដែល​កំពុងមាន​កំហឹង រមែង​បាត់​បង់​នូវ​ផលប្រយោជន៍ និង​អ្វី​ៗ​ដែល​នៅ​ជុំវិញ​ខ្លួន​។ តួយ៉ាងដូច​ក្នុង​អក្សរសិល្ប៍​ប្រជាប្រិយ​ រឿង​បុរស​ចិញ្ចឹម​ស្កា ចៅមាណព​តែង​ទុកកូន​ឲ្យស្កា​មើល​ជារៀងរាល់​ថ្ងៃ​ ប៉ុន្តែ​ក្រោយ​មួយ​បន្ទាប់ពី​មក​ពី​ធ្វើ​ការ​រួច ក៏​ឃើញ​ឈាម​ក្រហម​ឆ្អៅឆ្អិន​ស្រក់​ចេញ​ពី​អង្រឹង​កូន ហើយ​គួបផ្សំ​ជាមួយ​នឹង​ឈាម​ជាប់​នឹង​មាត់​ស្កា​ផង​ ក៏​ធ្វើ​ឲ្យ​បុរស​ស្ទុះ​ទៅ​យក​ដំបង​ទៅ​វាយ​ស្កា​នោះ​រហូតដល់​ទទួល​សេចក្ដី​មរណៈ​។ ក្រោយ​មក​ទើប​ដឹង​ថា នោះ​មិនមែន​ជាឈាម​កូន​ឡើយ​ គឺ​ជា​ឈាម​ពស់​ ដែល​ស្កា​ខាំ​។ ទីបំផុត​ មាណព​នោះមាន​តែ​ការ​សោកស្ដាយ​ប៉ុណ្ណោះ​ ព្រោះ​អ្វី​ៗ​បាត់បង់​ទៅ​ហើយ​ មិន​អាច​វិលត្រឡប់​ដូច​ដើម​ឡើយ​។ មួយ​វិញ​ទៀត នៅ​ក្នុង​រឿង​បុរស​រវៃ​អំបោះ​ ក៏​យ៉ាង​ដូច្នោះ​ដែរ ថ្ងៃ​មួយ​កំពុង​តែ​រវៃ​ សម្រាប់​តែ​អំពោះ​វា​ជាប់​ ទោះ​ទាញ​យ៉ាង​ណា​ក៏​មិន​ទៅ ខឹង​ខ្លាំង​ពេក​ ក៏​យកដៃ​ទៅ​វាយ​ប្រដាប់​រវៃ​នោះ​ឡើង​ខ្ទេច​ ចំណែក​ឯ​ដៃ​របស់​ខ្លួន​ក៏​ស្រក់​ឈាម​តក់ៗ​ទៀត​។ នេះ​សរ​បញ្ជាក់​ឲ្យ​ឃើញ​ កំហឹង​មិន​អាច​ដោះ​ស្រាយ​អ្វី​បាន​ឡើយ បើ​បុរស​នោះ​ចេះគិតបន្តិច​ ម្ល៉េះ​សម​សុខសប្បាយ​ជាក់ជាមិន​ តែ​នេះ ដៃ​ក៏​របួស របស់​ក៏ខូច​ នាំ​តែ​ការ​ខាតបង់​។ បន្ថែម​ពី​លើ​នេះ​ តាមរយៈ​រឿង​រាមកេរ្តិ៍​ ក៏​បាន​បង្ហាញ​ឲ្យ​ឃើញ​ថា ក្រុង​រាពណ៍​ ច្រើន​តែ​មាន​ចិត្ត​មានះ​ចង់​ឈ្នះ​ជានិច្ច​ ទោះ​បី​ជា​ពិភេកហោរា​ជាប្អូន ណែនាំ​យ៉ាង​ណា​ក៏​មិន​ស្ដាប់ ហើយ​ថែម​ទាំង​ដោះ​ស្បែក​វាយ​ក្បាល​ប្អូន​ទៀត​ រហូត​ធ្វើ​ឲ្យ​ពិភេក​រត់ចេញ​ពី​នគរ​ ទៅ​ចុះចូល​ជាមួយ​ព្រះរាម​ ចំណែក​នៅ​ក្រុង​ខាសខិនបុរី​វិញ ពាលី​ ហេតុ​តែ​ខ្វះ​ការពិចារណា​ ក៏​ប្រកាន់​ខឹង​នឹង​ប្អូន​គឺ​សុគ្រីព​ ទីបំផុត​អ្នក​ទាំងពីរ​ក៏ក្លាយ​ទៅជា​សត្រូវ​នឹង​គ្នា​ ហើយមាន​ម្នាក់​ស្លាប់ មាន​ម្នាក់​រស់​ រី​ឯ​អ្នកដែល​ទទួល​ផល​ចំណេញ​គឺ​ព្រះរាម​ទៅវិញ​។ នេះ​ពិត​ណាស់​ ភាព​ឆេវ​ឆាវ​គឺ​ចំណុច​អវិជ្ជមាន​មួយ​ដែល​មនុស្ស​គ្រប់​គ្នា​មិន​គួរយក​តម្រាប់​តាម​។​ ក្រៅ​ពី​នេះ កំហឹង​មួយ​ភ្លែត​អាច​ធ្វើ​ឲ្យ​ខ្លួន​ត្រូវ​ស្លាប់​បាន ជាក់ស្ដែង​នៅ​ក្នុង​រឿង​ទុំទាវ​ របស់​ព្រះ​ភិក្ខុ​សោម​ បាន​លាតត្រដាង​ឲ្យឃើញ​ថា នៅពេល​ដែល​ទុំ​ទៅ​យក​នាង​ទាវ​នៅ​ឯ​ត្បូងឃ្មុំ​ ទុំ​ពុំ​បាន​បង្ហាញ​រាជសារ​ទេ តែ​ទុំ​បែរជា​ផឹក​ស្រា​ និង​ផ្គើន​បក្សពួក​អរជួន​តាម​​​អារម្មណ៍​ខ្លួន​ទៅវិញ​ ទី​បំផុត​ ក៏​ត្រូវ​ស្លាប់​ក្រោម​ដៃ​អំណាចស្ដេច​ត្រាញ់​នេះ មិន​ត្រឹមតែប៉ុណ្ណោះ​ សូម្បី​តែ​នាង​ទាវ និង​នោ ក៏​ត្រូវ​ស្លាប់​តាម​ដែរ​។ ទង្វើ​ដូច​ទុំ​នេះ មិន​គួរ​ឲ្យ​យ​ក​តម្រាប់​តាម​នោះ​ឡើយ ដោយហេតុ​ថា វា​ជាសកម្មភាព​ប្រកប​ដោយ​ភាព​ឆោត​ល្ងង់​បំផុត ទុំ​គួរ​ណាស់តែ​បង្ហាញរាជសារ​ជាមុន​សិន ទើប​ហៅថា​ជា​ដំណោះ​ស្រាយ​ដ៏​វៃ​ឆ្លាត។ ផ្ទុយ​ទៅវិញ​ បុគ្គល​ទាំងឡាយ​ណា​ដែល​មិន​ឆេវឆាវ ចិត្ត​ធ្ងន់​រមែង​ទទួល​បាន​នូវ​ផល​សម្រេច​គ្រប់​ប្រការ​ ដូច​យ៉ាង​ តួ​អង្គ​ចៅចិត្ត​ នៅ​ក្នុង​រឿង​កុលាបប៉ៃលិន​ យ៉ាង​ដូច្នេះ​ដែរ ដែល​រូប​គេ​ខិត​ខំ​ធ្វើ​ការ​យ៉ាង​សស្រាក់​សស្រាំ​បំផុត​ ទោះបី​ជា​នាង​ឃុន នារី ស្ដី​បន្ទោស​យ៉ាង​ណា​ ក៏​ចៅចិត្រ​មិន​តបតទៅវិញ​ដែរ​ ចុង​ក្រោយ​ចៅចិត្រ​ក៏​ក្លាយ​ជា​មនុស្ស​ជាទីពេញ​ចិត្តរបស់​នាង អាច​ផ្ញើ​វាសនា​លើ​រូបគេ​បាន។ មួយវិញ​ទៀត​ នៅ​ក្នុងរឿង​ តេជោយ៉ត​ របស់​លោក ទី ជីហួត​ ក៏​បាន​បង្ហាញ​ឲ្យ​ឃើញ​ផងដែរថា ថ្វីត្បិត​តែ​ជំទាវ​ស្រែនជានារី​ពិតមែន​ ក៏​មិន​លង់​ក្នុង​កំហឹង​ឡើយ​ ចេះ​ប្រើល្បិច «ក្ដៅ​ស៊ីរាក់ ត្រជាក់​ស៊ីជ្រៅ»​ រហូតទាល់​តែអាច​បង្ក្រាបស្ដេច​សំរែ​ប្រកប​ដោយ​ភាព​ជោគជ័យ​។ ជាពិសេស​ទៅទៀត លោក​តា​ក្រម​ង៉ុយ ក៏​បាន​ប្រៀន​ប្រដៅ​ផង​ដែរ ជាក់ស្ដែង​នៅ​ក្នុង​ច្បាប់​ល្បើក​ថ្មី​ ត្រង់​វគ្គទី​១៤២ លើក​ឡើងថា «រៀន​ត្រាប់​អ្នក​ប្រាជ្ញ បើ​ចង់​ឈ្នះ​កាច យក​ស្លូត​សង្កត់​ ចង់​ឈ្នះ​មនុស្ស​ខឹង​ ឲ្យ​ប្រឹងខំអត់​ ឲ្យប្រឹង​ខំអត់​ គេ​ជេរ​គេ​ហត់​ គេ​ស្បថ​លែង​ខឹង​»​ បាន​ន័យ​ថា​ គួរ​យកធម៌​មក​ដាក់​ខ្លួន​ ហើយ​អត់​ធ្មត់​បំផុត​ មិន​តបត​ចំពោះ​មនុស្ស​ឆេវ​ឆាវ​ឡើយ​ នោះ​ទើប​អាច​ស្វែង​រក​សុភមង្គលបាន​។
            ជារួម​មក ការតាំង​ចិត្ត​ក្នុង​ផ្លូវធម៌រមែង​ទទួល​បាន​សេចក្ដី​សុខ​ទាំង​ផ្លូវកាយ​ និង​ផ្លូវចិត្ត ហើយ​អាច​សម្រេច​កិច្ចការ​ទាំងឡាយ​ប្រកបដោយ​ភាព​ជោគជ័យ​ ចំណែក​បុគ្គល​ដែល​ប្រកាន់​នូវ​ភាពរឹង​រូស ឆេវឆាវ នោះ​មិន​បាន​ទទួល​ផល​ល្អ​ឡើយ​ គឺ​មាន​តែ​សេចក្ដីវិនាស​ប៉ុណ្ណោះ​។

យោង​តាម​រយៈ​ការ​បកស្រាយខាង​លើ គេ​អាច​វាយ​តម្លៃបានថា សុភាសិត​នេះ​ពិត​ជា​ផ្ដល់​នូវតម្លៃ​អប់រំ​ដ៏​ខ្ពង់ខ្ពស់​ ក្នុងការ​ក្រើន​រំឭក​ឲ្យ​មនុស្ស​គ្រប់​គ្នា​គួរ​ចេះរំងាប់​អារម្មណ៍ ទើប​អាច​ដោះស្រាយ​បញ្ហា​បាន​។ ក្នុង​នាម​ជា​សិក្សា​ក៏​ដូចជាកុលបុត្រកុលធីតា​ខ្មែរ គួរគប្បី​សិក្សា​ស្វែង​យល់​ឲ្យ​បាន​ច្រើន​ ចេះ​យក​ធម៌​មក​ដាក់​ខ្លួន​ និង​រៀន​ធ្វើ​ចិត្ត​ឲ្យ​ធ្ងន់​ ទើប​សម​ជាធនធានមនុស្ស​សម្រាប់​សង្គម​បាន។


                                          ថ្ងៃពុធ ទី​០៩ រោច ខែ​ភទ្របទ ឆ្នាំ​ច សំរឹទ្ធិស័ក ព.ស.២៥៦២
                                      សៀមរាប ថ្ងៃ​ទី​០២ ខែ​តុលា ឆ្នាំ​២០១៨
                                    ហត្ថលេខា


                                                      រស់ វាសនា

សូមមើលវីដេអូបន្ថែម

No comments: