Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Wednesday, February 27, 2019

ប្រធានបទទី១៩ ឃើញដំរីជុះ កុំជុះតាមដំរី

ប្រធានបទទី១៩ សុភាសិត​មួយ​ពោលថា «​ឃើញ​ដំរី​ជុះ​ កុំ​ជុះ​តាម​ដំរី​» ចូរបំភ្លឺ។​

ន័យអត្ថានុរូប (ន័យចំ)

«ដំរី» គឺ​ជាថនិក​សត្វ​ម៉្យាង​ដែល​មាន​មាឌ​ធំ​ មាន​ភ្លុក ប្រមោយ​ និង​ស្លឹក​ត្រចៀក​ធំៗ វាមាន​កម្លាំង​ខ្លាំង​ក្លា អាច​ជួយ​អូសទាញ​របស់​ធំៗ​ និង​ធ្ងន់​ៗ​បាន​ដោយងាយ​ ហើយ​មិនត្រឹមតែប៉ុណ្ណោះ ពេល​វា​បន្ទោរ​បង់​ម្ដងៗ លាមក​វា​ពិត​ជាច្រើន​ខុស​សត្វ​ដទៃ​ សូម្បី​តែ​លាមក​មនុស្ស​ក៏​មិន​ដល់​វា​ផង​។ បើ​ចង់​ជុះ​ដូច​មិនបាន​ទេ​ គឺ​មិន​អាច​ទៅរួច​បាន​ឡើយ​។


ន័យអត្ថបដិរូប (ន័យធៀប)
«ដំរី»​ តំណាង​ឲ្យ​អ្នកមាន​ អ្នក​សម្បូរ​ហូរហៀ​នូវ​ធនធាន​ទ្រព្យសម្បត្តិ​ «ជុះ»មាន​ន័យ​ថា ពេល​គេ​ធ្វើ​អ្វី​ម្ដង​ៗ​ គឺ​ចំណាយ​ដោយ​គ្មាន​ការ​សោកស្ដាយ​។ បុរាណ​លោក​ផ្ដាំថា បើ​ឃើញទង្វើ​បែប​នេះ ក្នុង​នាម​យើងជា​ជន​ក្រីក្រ​ ឬ​តូច​តាច​មិន​គួរ​ធ្វើ​តាម​នោះទេ ព្រោះធនធាន​យើង​ខ្សត់ខ្សោយ បើ​មិន​ដូច្នោះ​ទេ ប្រាកដ​ជា​រលាយ​ ឬ​ស្លាប់​មិន​ខ្លួន​មិន​ខាន​ គួរ​ចេះ​សន្សំ​សំចៃ​វិញ​ប្រសើរ​ជាង។

សេចក្ដីអធិប្បាយ
            ជាការពិតណាស់ មាន​អ្នក​ខ្លះ​មិនសូវ​មាន​ធនធាន​ទេ ក៏ប៉ុន្តែចេះ​តែ​ធ្វើ​ខ្លួន​តាម​គេ​តាម​ឯង​តាម​ឯង​ ដោយ​ខ្វះការពិចារណា​ ហើយ​ខ្លះ​ទៀត​ក៏​បង្ខំ​ម៉ែឪ​ដើម្បី​ទិញ​នេះ​ទិញ​នោះ​ ដូចជា​ម៉ូតូ ទូរសព្ទ​ទំនើបៗ​ជាដើម​ ចុងក្រោយ​ក៏​ត្រូវ​ជំពាក់​បំណុល​គេ​គ្រប់ទិស​។ ដោយ​មើល​ឃើញ​ចំណុច​អវិជ្ជមាន​បែប​នេះ​ហើយ ទើប​ដូនតា​ខ្មែរ​ផ្ដាំយ៉ាង​ដូច្នេះ​ថា «​ឃើញ​ដំរី​ជុះ​ កុំ​ជុះ​តាម​ដំរី​» ។
            តើសុភាសិត​នេះ​បង្កប់​នូវ​ខ្លឹមសារ​អប់រំ​យ៉ាង​​ដូចម្ដេច​ខ្លះ?​
            ដើម្បី​ជំនួយ​ក្នុងការ​បកស្រាយ​ទស្សនៈ​ប្រធាន​ខាង​លើ​នេះ ជា​ដំបូង​គួរ​យល់​នូវ​ពាក្យ​គន្លឹះ​មួយចំនួន​ជាមុន​សិន​ ដូចជា «​ដំរី»​ «ជុះ»​ និង​ «តាម​»​ ជាដើម​។ ពាក្យ​ថា «ដំរី​»​ សំដៅ​សត្វ​ចតុបាទ​ ដែល​មាន​ប្រមោយ និងភ្លុក ហើយ​ថែម​ទាំង​មាន​មាឌ​ធំ​ជាង​សត្វ​ជើង​បួន​ដទៃ​ទៀត​ផង​ ចំណែក​ឯ «ជុះ​»​ សម្គាល់​ទៅ​លើ​កិរិយានៃ​ការ​បន្ទោបង់​លាមក ឬ​ឧច្ចារៈ រីឯ​ «តាម» គឺ​ធ្វើ​ត្រាប់ ឬធ្វើ​តម្រាប់​តាមអ្នក​ណាមួយ។ តាមរយៈសុភាសិត​នេះ ន័យ​ត្រង់​ គឺ​ពេល​ដែល​ដំរី​បន្ទោបង់​លាមក​ គឺ​វាមាន​ទំហំ​ធំ​ជាង​លាមក​សត្វ​ដទៃ​ សត្វ​ផ្សេង​សុទ្ធតែ​មាន​មាឌតូច​ជាង​ មិន​អាច​ជុះ​តាម​ដំរី​បាន​ឡើយ បើ​តាម​ន័យ​ធៀប​វិញ​ លោក​បាន​ផ្ដាំ​ថា អ្នក​ដែល​ក្រខ្សត់​ខ្វះ​ខាត​ កុំ​សូវ​ហ៊ាន​ចំណាយ​ធំ​ដូច​គេ​អ្នក​មាន​ជីវភាពធូរធារ​អី បើ​មិន​ដូច្នោះ​ទេ​នឹង​នាំ​បញ្ហា​ដល់​ខ្លួន​និង​អនាគត​ខ្លួន​ជាក់ជាមិនខាន។​​
            គេសង្កេតឃើញ​ច្រើន​ណាស់ សិស្សានុសិស្ស​ខ្លះ​មាន​មិត្តភក្ត្រ​ច្រើន​ ហើយ​ឃើញ​គេ​មាន​សម្ភារ​ទំនើប​ៗ​ទាន់​សម័យ​ ខ្លួន​ក៏​ចង់​បាន​ដូចគេ​ដែរ ក៏​ទៅ​យំ​ទារ​ឪពុកម្ដាយ ដោយ​ដាក់​ខណ្ឌ​លំបាក​ដល់​ពួកគាត់​ រហូត​ដល់​អ្នក​មាន​គុណ​ទាំង​ពីរ​ត្រូវ​លក់​ដី ឬ​បញ្ចាំ​ស្រែ​ ដើម្បី​ទិញ​ម៉ូតូ ទូរសព្ទ​ ដល់​ខ្លួន ហើយ​វា​គ្មាន​ប្រយោជន៍​អ្វី​ទាល់​តែ​សោះ ទី​បំផុត ក៏ត្រូវ​ជំពាក់​គេ​ជុំ​ទិស​តែ​ម្ដង​ ព្រោះ​ត្រូវ​រក​លុយ​សង​បំណុល​គេ​ ទង្វើ​បែប​នេះ​អាច​ប៉ះពាល់​ដល់​ជីវភាព​គ្រួសារ​ទាំង​មូល​ អាច​ធ្លាក់​ខ្លួន​កាន់​តែ​យ៉ាប់​ ត្រូវ​បង្ខំ​ខ្លួន​ស៊ី​ឈ្នួល​គេ អាច​ទៅ​ធ្វើ​ការ​នៅ​ស្រុក​ក្រៅ ឬ​អាច​សិស្ស​នោះ​ត្រូវ​បោះបង់​ការសិក្សា​តែម្ដង​ ដើម្បី​ជួយ​ដោះ​បំណុល​ដែល​គ្រួសារ​ខ្លួន​ជំពាក់​គេ​។ ហេតុ​នេះ​មុន​នឹង​ធ្វើ​អ្វី​មួយ​ ត្រូវ​តែ​ពិចារណា​ឲ្យ​បាន​ច្បាស់​ជាមុន​សិន ថា​ខ្លួន​ជា​នរណា​ មក​ពី​ណា មាន​លទ្ធភាព​កម្រិត​ណា ត្រូវ​ធ្វើ​តាម​អ្វី​ដែល​ខ្លួន​អាច​ធ្វើ​បាន​ទើប​សម​ប្រកប។​ ដូច​យ៉ាង​សុភាសិត​ខ្មែរជាច្រើន​បាន​ពន្យល់​ឲ្យ​មនុស្ស​គ្រប់​គ្នា​ធ្វើ​អ្វី​មួយ​ទៅ​តាម​ដំណាក់​កាល​ និង​ចេះ​បែងចែក​ការ​ងារ​បាន​ត្រូវ ដូចជា «​គិតមុន​ សឹម​គូរ» គឺធ្វើ​អ្វី​ក៏ដោយ​ត្រូវ​ចេះ​គិត​ឬ​ប្រមើល​មើល​អនាគត​ជាមុន​សិន​ ចាំ​បញ្ចេញ​សកម្មភាព​តាម​ក្រោយ​។ ជាក់ស្ដែង​ នៅ​ក្នុង​រឿង​ទុំ​ទាវ​ តាមរយៈ​តួអង្គ​អរជូន ដែល​តាំង​ខ្លួន​ជាអ្នក​មាន​អំណាច​មួយ​ ហៅថា​ស្ដេច​ត្រាញ់ តែ​កុំ​ភ្លេច​ថា​នៅ​មាន​ស្ដេច​ផែន​ដី​មួយ​អង្គ​ដែរ​ គឺ​ព្រះបាទ​រាមាជើង​ព្រៃ​ សូម្បី​តែ​ស្ដេច​ក៏​មិនអាច​បំបែក​បំបាក់​ទុំទាវ​បាន​ផង​ នេះ​អរជូន​បែរ​យក​អំណាច​ទៅ ប្រើទៅវិញ​ ចុង​ក្រោយ​ក៏​ត្រូវ​វិនាស​ទាំង​ខ្លួន​ និង​ក្រុម​គ្រួសារ​ទៀត​ផង​ មិន​ត្រឹមតែ​ប៉ុណ្ណោះប៉ះពាល់ដល់​អ្នកចូលរួម​ពិធី​មង្គលការ​នេះ​ផងដែរ​។ នៅ​ក្នុង​សម័យ​អាណានិគម​បារាំង​ ខ្មែរ​មួយ​ចំនួ​ន​ស្ទើរ​តែចង់​ភ្លេចជាតិ​កំណើត​ខ្លួន​ថា​ជា​ខ្មែរ​ ខ្លះ​ធ្វើ​ឫក​ដូចជា​បារាំង​ ដែល​មិន​ស្គាល់​ខ្មែរ​ ដូច​យ៉ាង​ច្បាប់​ល្បើក​ថ្មី​របស់លោកតា​ក្រមង៉ុយត្រង់វគ្គទី២៥ បាន​លើក​ឡើងថា «​ចេះ​ច្បាប់​បារាំង​ កុំ​ភ្លេច​សច្ចំ​ កតញ្ញូខន្តី កុំឆ្មើងហួសមាឌ ភ្លេច​ញាតិ​ប្រុស​ស្រី​ ជំនុំ​កាត់ក្ដី​ យក​ឧបេក្ខា។» នេះ​លោក​ចង់​ផ្ដាំ​ថា ជនជាតិ​ខ្មែរកុំ​តាំង​ខ្លួន​ធ្វើ​ជាបារាំង វា​មិនដូច​ទេ គួរ​គិត​ដល់​ជាតិ​ខ្លួន​ផង​ទើប​ប្រសើរ​។​
            សរុប​សេចក្ដី​មក​ គ្រប់​កិច្ចការ​ទាំងឡាយ​មិន​មែន​ចេះតែ​ធ្វើនោះ​ទេ គឺ​ត្រូវ​គិត​ដែន​សមត្ថភាពរបស់ខ្លួន ឬ​លទ្ធភាព​ដែលខ្លួន​អាចធ្វើទៅបាន​ នោះ​ទើប​នាំ​សេចក្ដីខុស​ដល់​ខ្លួន តែ​ចេះតែ​ធ្វើតាម​គេ​ទាំង​ងងើល​នោះ​ ប្រាកដ​ជានាំ​តែ​ទុក្ខទោស​ជាក់ជាមិន​ខាន​។

            យោង​តាម​ការ​បកស្រាយ​ខាង​លើ​នេះ គេ​អាច​វាយ​តម្លៃ​បាន​ថា ទស្សនៈប្រធាននេះ​ពិត​ជា​បាន​អប់រំ​មនុស្ស​ទាំងឡាយ​ឲ្យ​ចេះ​ពិចារណា និង​ធ្វើ​អ្វី​ៗ​ទៅ​តាម​ដែល​ខ្លួន​អាច​ទៅ​រួច​។ ក្នុងនាម​ជា​យុវជន​ យុវតី​ ដែល​ជា​ទំពាំង​ស្នង​ឫស្សី​ គួរ​គប្បី​ចៀសវាង​ឲ្យ​ឆ្ងាយ​នូវ​សម្ភារនិយម​តាម​ពួក​អ្នកមាន ហើយ​ងាក​មក​សិក្សា​វិញ​ដើម្បី​បង្កើន​វិជ្ជា​ និង​អាច​មាន​ការងារច្បាស់​លាស់​សម្រាប់​បម្រើ​ឧត្ដមគតិ​របស់ខ្លួន​ទៅថ្ងៃអនាគត។​
                                             ថ្ងៃព្រហស្បតិ៍ ទី​១៥ កើត ខែ​កក្ដិក ឆ្នាំ​ច សំរឹទ្ធិស័ក ព.ស.២៥៦២
                                       សៀមរាប ថ្ងៃ​ទី​២២ ខែ​វិច្ឆិកា ឆ្នាំ​២០១៨
សូមមើលវីដេអូបន្ថែម


សូមយកឯកសារជា PDF ត្រង់នេះ

No comments: